آبرسانی به پوست یعنی چه؟

آبرسانی به پوست به معنای افزایش مقدار آب در پوست است. اگر پوست شما کم‌آب باشد، کدر، پوسته پوسته و خشک به نظر خواهد رسید. پوست هیدراته که آبرسانی به آن در حد کافی صورت گیرد، درخشان و شاداب بوده و رنگی یکنواخت دارد. دقت کنید که پوست خشک را نباید با پوست کم‌آب اشتباه بگیرید.

مقدار کافی آب بنوشید

در گام نخست برای آبرسانی به پوست باید به مقدار کافی به بدن خود آب برسانید. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طی روز به شما پیشنهاد می‌شود. البته بسته به فعالیت روزانه و وزن بدن، ممکن است برای حفظ سلامتی خود به مقادیر بیشتری آب نیاز داشته باشید.کرم آبرسان بزنید

اگر پوستتان کم‌آب است از کرم‌های مبتنی بر آب بهره بگیرید. این محصولات به پوست شما نفوذ کرده و مشکل کم آبی پوست را بهبود می‌بخشند.

با آب داغ دوش نگیرید

از دوش گرفتن و حمام رفتن با آب داغ آن هم به مدت طولانی به شدت بپرهیزید. شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما در حمام ماندن به مدت طولانی به سد حفاظتی پوست شما آسیب می‌رساند. در نتیجه رطوبت پوست زودتر از بین خواهد رفت و دچار کم‌آبی خواهید شد. بنابراین با آب ولرم دوش بگیرید و مدت زمان زیاد در حمام نمانید.

از ماسک آبرسان استفاده کنید

از دیگر روش های آبرسانی پوست استفاده از ماسک آبرسان است. ماسک صورت آبرسان به صاف و مرطوب نگه داشتن پوست کمک کرده و لک‌های تیره را از بین می‌برد. برای برخورداری از خواص آبرسانی و تسکین دهنده، به دنبال ماسک‌های ورقه‌ای باشید که حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک، آلوئه ورا، چای سبز، ویتامین‌های A، E، و C و عصاره جو دوسر هستند.

از بخور برای آبرسانی پوست استفاده کنید

استفاده از بخور برای آبرسانی به پوست به ویژه در زمستان که هوا به واسطه روشن بودن بخاری و شوفاژ گرم و خشک‌تر است، توسط متخصصین پوست توصیه می‌شود. دستگاه بخور یا دستگاه رطوبت‌ساز می‌تواند یک روش آبرسانی پوست صورت به روش خانگی باشد چرا که رطوبت هوا را حفظ کرده و از خشکی پوست ممانعت می‌کند.

ضد آفتاب بزنید

در طی روز هر بار که از منزل خارج می‌شوید، ۲۰ دقیقه قبل کرم ضد آفتاب بزنید. از ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید تا مانع از آسیب اشعه‌های UVA و UVB به پوست شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند سبب کم آبی پوست شده و عاملی برای تجزیه کلاژن و الاستین در سطح پوست باشد. در این صورت علائم پیری پوست زودتر نمایان خواهد شد.

از ضد آفتابی استفاده کنید که SPF آن حداقل 30 باشد.

مواد غذایی غنی از آب بخورید

از بهترین روش های آبرسانی پوست به طور طبیعی این است که میوه و سبزجات زیاد بخورید. مرکباتی همچون پرتقال و لیمو سرشار از آب بوده و مقدار مطلوبی ویتامین سی می‌توانند به بدن برسانند تا به حفظ بافت پوست کمک شود. غذاهای غنی از ویتامین A و B3 نیز برای بهبود سلامت کلی پوست ایده‌آل هستند.

مصرف کافئین را کاهش دهید

کافئین و الکل محتوای آب را در پوست کاهش می‌دهند و کم‌آبی پوست را به دنبال دارند. بیش از ۲ فنجان قهوه در روز نخورید تا آسیب آن به پوست به حداقل برسد.

چند وقت یکبار لایه برداری از پوست انجام دهید

برای خلاص شدن از شر سلول‌های مرده در سطح پوست و همچنین رفع کدری پوست می‌توانید لایه برداری را امتحان کنید. ۴ تا ۵ روز یکبار لایه برداری از پوست انجام دهید. دقت داشته باشید که لایه برداری بیش از حد می‌‎تواند آسیب به پوست را به دنبال داشته باشد. اگر پوست خیلی خشک و حساس دارید نباید زود به زود از پوست خود لایه برداری کنید.

پوست خود را مرطوب نگه دارید

در طول تابستان بدن شما رطوبت بیشتری را از دست می‌دهد. به همین دلیل آبرسانی از درون به بیرون بسیار اهمیت دارد. نوشیدن آب به مقدار کافی و مصرف مواد غذایی غنی از آب برای کمک به جلوگیری از کم شدن رطوبت در بدن می‌تواند بسیار مفید باشد. به منظور حفظ رطوبت پوست از ماسک‌های خانگی حاوی شیر و عسل نیز می‌توانید بهره بگیرید.

رطوبت رسانی به پوست دست را فراموش نکنید

تنها پوست صورت نیست که نیاز به آبرسانی و رطوبت رسانی دارد. به ویژه در فصول سرد سال لازم است که حتما از کرم دست استفاده کنید. هنگام خرید کرم دست محصولی را انتخاب کنید که حاوی نرم‌کننده‌هایی مثل روغن زیتون باشد. به خصوص شب‌ها قبل از خواب از کرم دست استفاده کنید. اگر پوست دستتان حساس است و بیش اندازه خشک به نظر می‌رسد باید از مرطوب کننده‌های قوی کمک بگیرید؛ مثل مرطوب کننده‌هایی که حاوی اوسرین هستند.

علت کم آبی پوست چیست؟

بهترین روش های آبرسانی پوست را برایتان شرح دادیم. حالا به عواملی می‌پردازیم که در کم آب شدن پوست موثر هستند:

گرما یا سرمای زیاد

گرما یا سرمای شدید می‌تواند به سطح محافظتی پوست آسیب برساند. ممکن است شما مجبور باشید در فضاهایی قرار بگیرید که دمای مناسبی ندارند اما حداقل سعی کنید بودن خود را در این محیط‌ها به حداقل برسانید تا پوستتان کم آب نشود.

لایه برداری بیش از حد از پوست

عامل دیگری که به سد محافظتی پوست شما آسیب می‌رساند، لایه برداری بیش از حد از پوست است.

شوینده‌های نامناسب

از شوینده‌های ملایم برای شستشوی پوست خود استفاده کنید. پاک کننده‌های خیلی قوی می‌توانند به پوست آسیب رسانده و آن را دچار کم‌آبی و خشکی کنند. به منظور شستشوی پوست خود از صابون‌های قلیایی که PH پوست شما را بر هم می‌زنند دوری کنید.

کاهش رطوبت ناشی از وسایل گرمایشی

بخاری، شوفاژ و وسایلی نظیر اینها می‌توانند سلامت پوست را تحت تاثیر قرار دهند. کمبود رطوبت به سد رطوبتی پوست آسیب رسانده و کم آبی پوست را به دنبال دارد.

علائم پوست کم آب چیست؟

خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و تحریک پوستی از علائم خشکی پوست است. اما پوست دهیدراته و کم آب نشانه‌های دیگری دارد. مثل: کدری و تیرگی، حلقه‌های تیره زیر چشم، خارش، چین و چروک‌های ظریف، لب‌های خشک، چشمان پف کرده و حساسیت به عوامل محرک زا.

حتما برای آبرسانی به پوست خود از کرم آبرسان استفاده کنید. برای اینکه به پوست اطراف چشم خود نیز آبرسانی انجام دهید، استفاده از کرم دور چشم را فراموش نکنید.

مطالب مشابه   شاید این مطالب به درد شما بخورد.

عضویت در خبرنامه
با عضویت در خبرنامه از جدیدترین مطالب مجله توت فرنگی با خبر شود.

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید