همه چیز درمورد ویتامین آ

ویتامین آ یا vitamin a از اولین ویتامین های شناخته شده در پزشکی است. بسیاری از افراد فقط هویج را منبع ویتامین آ می شناسند. این در حالی است که ویتامین آ در بسیاری از مواد غذایی دیگر و همچنین به صورت دارویی قابل دسترسی است.

 

ویتامین آ چیست؟

ویتامین آ به دو نوع حیوانی و گیاهی تقسیم می شود.  نوع حیوانی آن رتینوئید و نوع گیاهی آن بتا کاروتن نام دارد. ویتامین آ محلول در چربی است و برای عملکرد طبیعی شبکیه چشم, رشد استخوان ها, پوست, بیضه و تخمدان ها لازم است. ویتامین به شکل قرص, کپسول, قرص جویدنی, قطره خوراکی و تزریقی در دسترس است.

 

عوارض کمبود ویتامین A چیست؟

توقف و ضعیف شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن, مشکلات بینایی و خشکی چشم, رشد و نمو ضعیف, خشکی مو و پوست و مشکلاتی مانند آکنه, بیخوابی, کوفتگی, کاهش وزن, ایجاد مشکل در دستگاه های تنفسی, گوارشی و تناسلی و مشکلات باروری از عوارض کمبود ویتامین آ در بدن هستند.

 

کمبود ویتامین آ ناشی از چیست؟

ممکن است داشتن رژیم غذایی ناکافی باعث بروز کمبود ویتامین آ در بدن شود. همچنین عوامل ثانویه ای وجود دارند که ممکن است پس از مصرف ویتامین آ مانع جذب, ذخیره و یا انتقال آن شوند. همچنین قرارگیری در معرض مواد شیمیایی و سمی باعث ایجاد اختلال در جذب ویتامین آ در کبد می شود.

 

منابع ویتامین A چیست؟

موادی مثل جگر, گوشت, زرده تخم مرغ, روغن کبد ماهی, پنیر, خامه, قلوه و شیر غنی شده غنی از ویتامین آ هستند. اما تمام این مواد (به غیر از شیر کم چرب غنی شده) مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول می باشند.

منابع گیاهی ویتامین آ حاوی بتا کاروتن هستند که پس از جذب و مصرف در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود. نکته مثبت درمورد منابع گیاهی ویتامین آ این است که چربی و کلسترول ندارند و مصرف آن ها مانعی ندارد.

منابع گیاهی بتا کاروتن ویتامین َA به شرح زیر است:

  • انواع سبزیجات تیره مثل کلم بروکلی و اسفناج
  • میوه های زرد و نارنجی مثل گریپ فروت, طالبی و زردآلو
  • هویج, سیب زمینی, کدو تنبل, کدو حلوایی

خوب این مطلب تموم شد اما در مورد آبرسانی پوست یه مطلب جدید داریم و پیشنهاد می کنیم بخونیدش چون اون هم خلاصه شده و مفیده.

برای حمایت از ما این صفحه را به اشتراک بگذارید :

مطالب مشابه   شاید این مطالب به درد شما بخورد.

عضویت در خبرنامه
با عضویت در خبرنامه از جدیدترین مطالب مجله توت فرنگی با خبر شود.

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید