همه چیز درمورد ویتامین A

همه چیز درمورد ویتامین آ

ویتامین آ یا vitamin a از اولین ویتامین های شناخته شده در پزشکی است. بسیاری از افراد فقط هویج را منبع ویتامین آ می شناسند. این در حالی است که ویتامین آ در بسیاری از مواد غذایی دیگر و همچنین به صورت دارویی قابل دسترسی است.

 

ویتامین آ چیست؟

ویتامین آ به دو نوع حیوانی و گیاهی تقسیم می شود.  نوع حیوانی آن رتینوئید و نوع گیاهی آن بتا کاروتن نام دارد. ویتامین آ محلول در چربی است و برای عملکرد طبیعی شبکیه چشم, رشد استخوان ها, پوست, بیضه و تخمدان ها لازم است. ویتامین به شکل قرص, کپسول, قرص جویدنی, قطره خوراکی و تزریقی در دسترس است.

 

عوارض کمبود ویتامین A چیست؟

توقف و ضعیف شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن, مشکلات بینایی و خشکی چشم, رشد و نمو ضعیف, خشکی مو و پوست و مشکلاتی مانند آکنه, بیخوابی, کوفتگی, کاهش وزن, ایجاد مشکل در دستگاه های تنفسی, گوارشی و تناسلی و مشکلات باروری از عوارض کمبود ویتامین آ در بدن هستند.

 

کمبود ویتامین آ ناشی از چیست؟

ممکن است داشتن رژیم غذایی ناکافی باعث بروز کمبود ویتامین آ در بدن شود. همچنین عوامل ثانویه ای وجود دارند که ممکن است پس از مصرف ویتامین آ مانع جذب, ذخیره و یا انتقال آن شوند. همچنین قرارگیری در معرض مواد شیمیایی و سمی باعث ایجاد اختلال در جذب ویتامین آ در کبد می شود.

 

منابع ویتامین A چیست؟

موادی مثل جگر, گوشت, زرده تخم مرغ, روغن کبد ماهی, پنیر, خامه, قلوه و شیر غنی شده غنی از ویتامین آ هستند. اما تمام این مواد (به غیر از شیر کم چرب غنی شده) مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول می باشند.

منابع گیاهی ویتامین آ حاوی بتا کاروتن هستند که پس از جذب و مصرف در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود. نکته مثبت درمورد منابع گیاهی ویتامین آ این است که چربی و کلسترول ندارند و مصرف آن ها مانعی ندارد.

منابع گیاهی بتا کاروتن ویتامین َA به شرح زیر است:

  • انواع سبزیجات تیره مثل کلم بروکلی و اسفناج
  • میوه های زرد و نارنجی مثل گریپ فروت, طالبی و زردآلو
  • هویج, سیب زمینی, کدو تنبل, کدو حلوایی

خوب این مطلب تموم شد اما در مورد آبرسانی پوست یه مطلب جدید داریم و پیشنهاد می کنیم بخونیدش چون اون هم خلاصه شده و مفیده.

برای حمایت از ما این صفحه را به اشتراک بگذارید :

عضویت در خبرنامه
با عضویت در خبرنامه از جدیدترین مطالب مجله توت فرنگی با خبر شود.

این صفحه حاوی یک فرم است، شما می توانید آن را ببینید اینجا